Waarom jij nog geen website nodig hebt

Door Michael Kramer

Ik weet het. Een vreemd artikel op een website die gaat over het bouwen van websites.

Toch wil ik met dit artikel een belangrijk punt maken.

Ik zie en spreek namelijk veel potentieel succesvolle ondernemers die zichzelf het volgende label geven: “Ik ben een startende ondernemer“, maar nog niet daadwerkelijk zijn gestart met ondernemen.

Als ondernemer werkt je aan een onderneming. Een bedrijf met producten of diensten en klanten die hier gebruik van kunnen maken in ruil voor geld. Dat laatste is hierbij van belang.

Geen klanten betekent geen ruil. Geen ruil betekent geen transactie.

Geen transactie = geen omzet
Geen omzet = geen winst
Geen winst = geen inkomen voor jou als ondernemer.

De functie van een onderneming is het draaien van winst.
Zonder winst heb je geen onderneming, maar een hobby. 

Van leerling naar leraar

Er zijn veel startende ondernemers die expert willen worden in een bepaald vakgebied.

Ze hebben vaak een enorme passie voor een bepaald onderwerp (bijv. gezondheid, business of relaties) en willen nu graag hun kennis delen met andere mensen.

Ze hebben een opleiding gevolgd over hun passie.

Ze hebben grote voorbeelden & idolen.

Ze willen anderen motiveren en inspireren.

Ze hebben zelfs een missie voor zichzelf geformuleerd.

Ze willen een leven met voldoening, vrijheid & impact.

Toch hebben veel van deze “startende ondernemers” nog nooit één betaalde klant geholpen.

Wat ze wel doen:

  • Ze investeren in aanvullende opleidingen, zodat ze nog beter worden in hun vak.
    Maar is het wel jouw vak als je nog leerling bent? Of geldt dit alleen voor leraren?
  • Ze investeren in business coaching trajecten
  • Ze gaan naar online marketing workshops en seminars
  • Ze volgen talloze webinars over persoonlijke groei, mindset & business
  • Ze laten een logo & huisstijl ontwerpen
  • Ze laten een website bouwen

Allemaal zonder dat ze hun eerste betaalde klant hebben geholpen.

Waarom doen ze dit toch? Er zijn meerdere oorzaken, maar de belangrijkste is ongetwijfeld: een gebrek aan zelfvertrouwen.

Ze vinden zichzelf nog niet goed genoeg. Ze twijfelen of ze voldoende kennis hebben om te beginnen als ondernemer.

En hierdoor starten ze nooit écht…

Herken jij jezelf in dit verhaal? Gebruik je andere activiteiten als een vorm van uitstelgedrag?

Dan wil ik je graag helpen.

Wat jij moet doen is je eerste klant vinden.
Je moet in actie komen om zelfvertrouwen te verdienen.

Ik ga je nu vertellen hoe je in drie simpele stappen deze week nog je eerste betaalde klant kunt krijgen.

Marketing & sales voor je eerste klant

Jij hebt kennis over een vakgebied waar je iemand anders mee kunt helpen.

We gaan nu met een aantal simpele oefeningen bepalen hoe jij deze week nog aan je eerste betaalde klant kunt komen.

Stap 1: Wie is mijn doelgroep?

Ik geloof dat jij bepaalde mensen heel goed kunt helpen en andere mensen helemaal niet. Sommige mensen zullen je enorm veel energie geven en je waarderen (je ideale klant) en anderen niet.

Als je nog niemand hebt geholpen, dan kun je in mijn optiek niet bepalen wie je ideale klant is. Je kunt alleen een aanname maken over wie jij denkt dat je ideale klant is. Je hebt namelijk nog niet kunnen “ervaren” hoe het is.

In deze eerste stap gaan we bepalen wie je doelgroep is. Je doelgroep is een deel van de bevolking die jij zou kunnen én willen helpen met je kennis.

De drie vragen die je jezelf kunt stellen:

1) Wie heeft er behoefte aan mijn kennis?

Op basis van deze eerste vraag krijg je een aantal groepen die je van dienst kunt zijn. Vervolgens kun je twee aanvullende vragen stellen:

2) Wie van deze groepen zou ik graag willen helpen?
3) En heeft deze groep de bereidheid én mogelijkheid om te investeren in mijn kennis?

Stap 2: Wat is mijn aanbod?

Wat ga ik precies doen met deze eerste klant? Hoe ga ik hem helpen?

Voor een ondernemer met een bepaalde expertise zou ik aanraden om een 1-op-1 advies sessie te doen. Dit kun je bijv. doen in de vorm van een intakegesprek, zodat je de huidige situatie van jouw klant in kaart kunt brengen.

Stap 3: Hoe kan ik mijn aanbod onder aandacht brengen bij mijn doelgroep?

Voor je eerste klant zou ik in je eigen omgeving kijken. Wie ken je (direct of indirect) in je eigen netwerk die in doelgroep zit?

Maak een lijst met mensen die behoefte hebben aan je dienstverlening en jij graag wilt helpen. Vraag je vrienden, familie of kennissen of ze iemand kennen die behoefte heeft aan jouw aanbod.

Neem vervolgens direct contact (telefoon, e-mail, Social media) op met deze mensen en geef aan dat je start met je eigen bedrijf en een speciaal aanbod hebt.

Ga er vanuit dat 9/10 of misschien zelfs wel 49/50 mensen zal zeggen dat ze geen interesse hebben.

Dat is geen probleem.

Dan neem je gewoon contact op met de volgende tot het wel lukt.

+++

Ik wil dit artikel graag onder aandacht krijgen van zoveel mogelijk “startende ondernemers“, dus ik zou het enorm waarderen als je dit artikel wilt delen via de onderstaande Social Media knoppen.

[social_warfare]

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top